Projekty a aktivity mš

Projekty

Naše mateřská škola se účastní těchto projektů:

Povídálek - logo chvilky

Domácí hraní z logopedie – Mateřská škola TřešťŠpatná výslovnost dětí může být jednou z překážek, proč rodiče dítěte musí požádat o odklad školní docházky. Aby z tohoto      důvodu bylo „odkladových" dětí co nejméně, se starají i učitelky naší mateřské školy.

Obsahem logopedických chvilek jsou:

  • dechová cvičení
  • artikulační cvičení
  • nápodoba zvuků
  • procvičování již vyvozených hlásek
  • další aktivity: grafomotorika, hry na rozvoj sluchové a zrakové percepce, rozvoj rytmického cítění, fonematického sluchu, gramatické roviny jazyka

 

Cílem logochvilek je podpora přirozeného rozvoje řeči dětí, rozvoje řečových dovedností dětí, prevence vzniku vad řeči, případně odhalení možné poruchy či nesprávného vývoje řeči. V žádném případě se nejedná o nápravu hlásek, tu mohou provádět jen odborníci.

Učitelky MŠ pomáhají odhalit u dětí nedostatky, upozorňují či vyzývají rodiče ke včasné návštěvě odborníka. 

Avšak nemohou a ani nezodpovídají za celkový jazykový rozvoj dítěte. Největší a nezastupitelnou roli hraje od počátku života dítěte rodina a její přístup ke komunikaci. Nezapomeňte, že období řeči začíná již broukáním kojence a stojí na dobré kondici a správné hrubé motorice dítěte (tedy přirozeném pohybu -  chůzi, běhu, lezení...)

                     

Polytechnické vzdělávání 

Polytechnika v(e vaší) mateřské školce. plná praxe - PDF Free Download

V rámci podpory technického vzdělávání nabízíme dětem pětkrát v roce program Malé technické univerzity. Stavitel města, Malý architekt, Malý inženýr, Stavitel věží a Malý zpracovatel odpadů jsou názvy hodinových programů začleněných do integrovaných bloků.

 

 

 

 

 

 

Vánoční těšení
Vánoční nadílka - Mateřská škola KolovečProjekt je určen pro žáky MŠ a ZŠ. Cílem projektu je seznámit žáky s tradicemi Vánoc, lidovými zvyky, zdůraznit žákům soudržnost rodiny a důležitost mezilidských vztahů bez konfliktů, zapojit žáky do vánoční výzdoby školy a tříd, učit žáky vážit si hodnot díky vlastnímu zapojení do vytváření společného příjemného prostředí spojeného s prožíváním adventu. Projekt vrcholí vánočními dílnami, vánočním jarmarkem a školní besídkou.

 

 

 

SE SOKOLEM DO ŽIVOTA SE SOKOLEM DO ŽIVOTA - Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky

V projektu s názvem Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky, se zaměřuje na nejmladší generaci - na předškoláky. U této věkové kategorie je důležité, aby si děti osvojily základy svých schopností a mohly se v pozdějším životě dále rozvíjet a zdokonalovat. Rozvoj pohybové gramotnosti patří mezi tyto základní pilíře stejně tak jako rozvoj řeči, myšlení či poznání. V projektu Se Sokolem do života se děti učí vnímat pohyb jako přirozenost a součást jejich života a to díky kladné motivaci, při které je všemi aktivitami provází postavičky zvířátek.

Projekt je určený pro děti od 3 do 6 let, je pod záštitou MŠMT a Svazem měst a obcí (SMOČR). V jeho rámci děti plní nejrůznější pohybové aktivity, rozvíjí své poznání a čekají je i některé netradiční aktivity.

Všechny úkoly v projektu jsou rozděleny do pěti oblastí:

1) Přirozená cvičení

2) Obratnost

3) Dovednosti s míčem

4) Rozvíjení poznání

5) Netradiční činnosti

První tři z těchto pěti oblastí jsou věnovány pohybovým dovednostem, které mají za úkol rozvíjet u dětí základní pohyb jako takový. Díky těmto činnostem zjišťují, jak pracovat se svým tělem, jak koordinovat pohyby a zároveň zvyšují svoji tělesnou zdatnost.

Oblast, která se věnuje rozvíjení poznání, nabízí činnosti vhodné pro odpočinkové chvíle mezi cvičením či po něm.

Netradiční aktivity jsou vázány s ročními obdobími, děti tak poznávají, co se dá zažít v zimě nebo na podzim. Tyto činnosti jsou skupinovou záležitostí a zaberou více času, dávají proto příležitost uspořádat větší akci a zapojit do projektu i rodiče, sourozence nebo děti z jiné školky (jednoty) ve městě.

Každou z těchto oblastí reprezentuje zvířátko, podle kterého se děti mohou orientovat v jednotlivých úkolech. S kobylkou Emilkou trénují základní pohybová cvičení, s opičkou Haničkou obratnost a s ježečkem Marečkem cvičí s míčem. Veverka Věruška je učí novým věcem a rozvíjí jejich poznání a s beruškou Danuškou zkouší netradiční činnosti.

Projekt je rozdělený do tří kategorií podle obtížnosti, aby vyhovoval růstu a vývoji dětí v předškolním věku. Konkrétně to jsou tyto věkové skupiny - nejmladší kategorie 3-4 roky, prostřední kategorie ve věku 4-5 let a nejstarší děti ve věku 5-6 let.

 

CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM 

    Magnetka s logem Celé Česko čte dětem - Magnetka - Kategorie

             

Kampaň Celé Česko čte dětem je adresována především rodičům. Řada rodičů má však problém najít volný čas nebo nemá motivaci dětem číst. Část z nich se mylně domnívá, že se dítě může naučit jazyk z televize nebo internetu. Je potřeba přesvědčovat rodiče o tom, že je důležité, aby si s dětmi co nejčastěji povídali, aby se zapojili do jejich výchovy a četli jim doma. Současně by však měla děti podporovat v jejich jazykovém a duševním vývoji škola - i ona by jim měla umožňovat každodenní kontakt s knihou - vlastní čtení i předčítání učitele.

Každodenní četba žákům pro radost a následné povídání o přečteném je nejlepší přípravou "půdy k tomu, aby mohla přijmout zrno a posléze vydat bohatou úrodu". Je to nejlepší způsob, jak učit děti lásce k jazyku, jak podporovat jejich zájmy, povzbuzovat je k učení, zlepšovat jejich soustředěnost. Důležité jsou také prokazatelné změny v chování dětí, kterým učitelé denně čtou: zklidnění, zlepšení konstruktivního myšlení a sociálních kompetencí, zájem o spolupráci, větší úcta k učiteli a přátelštější atmosféra ve třídě.

Jedním z projektů Celé Česko čte dětem je i Babička a dědeček do školky. Tento projekt jsme pojali po svém a do školky pravidelně zveme maminky a tatínky na tzv. Čtení do ouška.

Dále v rámci projektu spolupracujeme s 1. stupněm ZŠ. Zaměřujeme se na předčtenářskou gramotnost - obrázkové čtení, společenské hry, společné prohlížení knih. Navštěvujeme s dětmi z MŠ kamarády z první třídy.

 

 

PROJEKT BAREVNÉ DNY- HRDÁ ŠKOLA

Hrdá škola

Projekt zahrnuje téma barev za účelem bližšího poznání, získání nových vědomostí, dovedností, postojů, názorů a prožitků. Tento rok si klademe za cíl zaměřit pozornost dětí na proměny přírody, její ochranu a souznění s ní.

Neméně důležitým cílem je pak seznámení se se základními barvami a barevnými odstíny okolo nás, poznávat je a uvědomovat si je v přírodě.

Barvy jsou všude kolem nás, jsou součástí našeho života.

Rozsah a délka činností je 5 dní. Každému dni pak přísluší jedna barva:

Pondělí - ZELENÁ

Úterý - MODRÁ

Středa - ČERVENÁ

Čtvrtek - ŽLUTÁ

Pátek - BÍLÁ

V tomto projektu se zaměřujeme na poznávání a upevňování barev pomocí řízených, spontánních, neverbálních i verbálních a skupinových činností. Rozvíjíme představivost u dětí, jejich fantazii, verbální i neverbální dovednosti, pomocí výtvarných činností se snažíme prohlubovat estetický vztah ke světu a k životu.